
Dana 10. lipnja 2025. godine održana je velika međuresorna terenska vježba pod nazivom „Sigurnost 2025.“, usmjerena na uvježbavanje odgovora na masovne prometne nesreće i krizne situacije u cestovnom prometu, posebice u tunelima i njihovoj blizini.
Vježba „Sigurnost 2025.“ dio je nacionalne strategije jačanja sustava domovinske sigurnosti (SUDOS), a cilj joj je testirati i potvrditi spremnost nadležnih službi u odgovoru na masovne prometne nesreće, požare na otvorenom prostoru te druge oblike ugroza, s posebnim naglaskom na turističku sezonu. Posebna pažnja bila je usmjerena na uvježbavanje komunikacije, koordinacije i operativne sposobnosti svih dionika.
Prvi dio vježbe održan je u tunelu Mala Kapela na autocesti A1 u prijepodnevnim satima.
Tijek vježbe
Simulirani scenarij uključivao je tešku prometnu nesreću koja se dogodila u 08:45 sati u lijevoj cijevi tunela, u smjeru Zagreba. Vozilo je izletjelo s kolnika, više se puta prevrnulo, pri čemu je vozač izbačen i ostao ukliješten ispod vozila, dok je suvozač ostao zaglavljen. U nesreću je bilo uključeno i drugo vozilo koje se zapalilo nakon udara. Incident je aktivirao vatrodojavni sustav, a promet je odmah obustavljen sukladno protokolima Hrvatskih autocesta (HAC).
Dok je trajala sanacija prve nesreće, deset minuta kasnije došlo je do sekundarne nesreće – lančanog sudara više vozila u blizini poprečnog prolaza. U tom su sudaru sudjelovala dva osobna automobila, jedan kombi s putnicima i teretno vozilo koje je prevozilo lakozapaljivu tekućinu. Kombi se prevrnuo na bok i bio pritisnut uz stijenku tunela. Ukupno je unesrećeno 12 osoba, uključujući vozače i šest putnika u kombiju, a ozlijeđena je i jedna životinja. Situaciju dodatno komplicira izjava jednog od vozača o prijevozu radioaktivne tvari. Zbog prisutnosti opasnih materijala i gustog dima, vatrogasci su morali koristiti izolacione aparate za disanje, a dodatne zalihe zraka morale su biti kontinuirano dopremane na mjesto intervencije.
Treći segment vježbe odrađen je na vijaduktu Jezerane, gdje je prikazan požar vozila u koloni nastaloj zbog prometnih nesreća u tunelu Mala Kapela. Požar se proširio na travu i prijetio širenjem na masiv Male Kapele te su potrebne dodatne vatrogasne snage za gašenje.
Drugi dio vježbe simulirao je tešku prometnu nesreću s višestrukim posljedicama, uključujući požar i istjecanje opasnih tvari.
Nakon uspješno provedenog jutarnjeg dijela vježbe Sigurnost 25 u tunelu Mala Kapela, jednako uspješno je odrađen i večernji dio vježbe na autocesti A4 Goričan-Zagreb, u blizini naplatne postaje Hrvatskih autocesta Sveta Helena.
Vježbi su nazočili Slavko Tucaković, glavni vatrogasni zapovjednik, general pukovnik Dragutin Repinc, izaslanik potpredsjednika Vlade i ministra branitelja, Marijo Paluh, pomoćnik glavnog vatrogasnog zapovjednika za kontinent, Milan Ročak, zapovjednik Vatrogasne postrojbe Hrvatskih autocesta, Slavko Povrlišek, predsjednik Vatrogasne zajednice Zagrebačke županije, Dario Kezerić, zapovjednik Vatrogasne zajednice Zagrebačke županije, Ervin Kolarec, zamjenik župana Zagrebačke županije, Eva Jendriš Škrljak, gradonačelnica Grada Sveti Ivan Zelina, Zoran Pakšec, zapovjednik Vatrogasne zajednice Osječko-baranjske županije, Zvonimir Habijan, zapovjednik Vatrogasne zajednice Koprivničko-križevačke županije, Stjepan Županić, zapovjednik Vatrogasne zajednice Brodsko-posavske županije i Robert Meglić, zapovjednik Vatrogasne zajednice Međimurske županije.
Tijek vježbe
U 18:45 sati Županijski centar 112 Zagreb zaprima automatski SOS poziv iz jednog od vozila na autocesti A4, u blizini naplatne postaje Sveta Helena. Poziv je upućen putem sustava eCall, a nekoliko trenutaka kasnije dodatne dojave vozača koji su se zatekli na mjestu događaja potvrđuju ozbiljnu prometnu nesreću. Prema početnim informacijama, radilo se o lančanom sudaru velikih razmjera u kojem je sudjelovalo ukupno 20 vozila, uključujući autobus s putnicima i teretno vozilo koje je prevozilo opasne plinove.
Scenarij vježbe predviđao je niz složenih i realističnih situacija koje su zahtijevale brzu i koordiniranu reakciju svih hitnih službi. Deset osobnih automobila bilo je teško oštećeno, a dio putnika ostao je zarobljen unutar vozila, što je zahtijevalo tehničko spašavanje. U autobusu stranih registracija više je osoba bilo ozlijeđeno, a pet ih je ostalo zarobljeno u deformiranoj konstrukciji. Istodobno, jedno osobno vozilo zahvatio je požar koji se mogao proširiti na okolna vozila, dodatno ugrožavajući sudionike nesreće i spašavatelje. Posebno veliku opasnost predstavljalo je teretno vozilo iz kojeg je nekontrolirano istjecao plin, stvarajući rizik od eksplozije.
U simuliranoj nesreći više od dvadeset osoba bilo je ozlijeđeno, pri čemu su desetorica zadobila teške tjelesne ozljede, a nekoliko ih je bilo u kritičnom stanju. Predviđeni su i smrtni slučajevi, uključujući strane turiste. Cijelu situaciju dodatno su otežavali gust dim i isparavanja, koji su smanjivali vidljivost, te djelomična blokada autoceste, što je znatno usporilo dolazak hitnih službi na mjesto nesreće.
Nakon završetka vježbe upriličena je smotra svih sudionika na kojoj je zapovjednik Kezerić predao prijavak glavnom vatrogasnom zapovjedniku.
Ova zahtjevna i višeslojna vježba služila je kao test pripravnosti i suradnje žurnih službi Zagrebačke županije, uključujući vatrogasce, hitnu medicinsku pomoć, policiju, Crveni križ, djelatnike Hrvatskih autocesta i županijskog centra 112. U vježbi je ukupno sudjelovalo 104 pripadnika žurnih službi s 26 vozila. Sudjelovali su vatrogasci iz vatrogasnih organizacija s područja Zagrebačke županije. U skladu s razvojem simuliranih okolnosti, u vježbu su bile spremne uključiti se i dodatne snage civilne zaštite te Hrvatska gorska služba spašavanja. Cilj vježbe bio je unaprijediti operativnu spremnost i međusobnu koordinaciju u odgovoru na velike nesreće koje predstavljaju istovremeno više sigurnosnih prijetnji.
U četvrtak 12. lipnja održava se 3. radna točka vježbe s prikazom požara otvorenog prostora na otoku Pagu i području Novalje, uz uključivanje zemaljskih i zračnih protupožarnih snaga, čime je dodatno potvrđena spremnost Hrvatske za reagiranje u kriznim situacijama tijekom ljetne sezone.
Izvor:
Tekst: hvz.gov.hr
Fotografije: Zoran Pakšec (osobna arhiva)

































